تحصیل ۲۳۰۰ دانشجوی خارجی در مراکز آموزش زبان فارسی
تاریخ : شنبه 16 اسفند 1399
نویسنده : rasa

باقری گفت: هم اکنون ۲۳۰۰ دانشجوی خارجی در مراکز آموزش زبان فارسی در حال تحصیل هستند.

صبح امروز (شنبه، ۱۶ اسفند) نشست خبری معاونت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور مرکز همکاری‌های بین المللی با حضور بهادر باقری، معاون گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم در محل وزارت علوم برگزار شد.

باقری در این نشست اظهار کرد: باتوجه به گسترش ویروس کرونا در جهان محدودیت‌هایی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به خصوص در حوزه‌های مختلف دانشگاهی به وجود آمده است.

او افزود: هم اکنون ۲۳۰۰ دانشجوی خارجی در مراکز آموزش زبان فارسی در حال تحصیل هستند.

این مقام مسئول گفت: در آغاز سال با وزارت امور خارجه مکاتبه‌ای انجام داده ایم تا به دانشگاه‌هایی که نیاز به استادان فارسی زبان دارند معرفی شویم و در این میان استادان فارسی زبان را به کشور‌های گرجستان، ترکیه، ازبکستان، اوکراین و چین اعزام کردیم.

معاون گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم تصریح کرد: قصد اعزام ۱۱ استاد فارسی زبان را از دانشگاه فردوسی مشهد به کشور‌های مختلف داریم و تا پایان سال ۲۳ استاد و مدرس را به ۱۳ کشور اعزام خواهیم کرد.

باقری ادامه داد: آزمون استاندارد زبان فارسی که بسیار مهم است و دانشجویان خارجی برای تحصیل در ایران به این مدرک احتیاج دارند تا کنون در ۷ دوره در وزارت علوم ایران، گرجستان و عراق برگزار شده است.

اهمیت توجه زبان و ادبیات فارسی در کشور 

در ادامه این نشست سید علی اصغر میرباقری فرد رئیس هیئت مدیره انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران،  اظهار کرد: زبان و ادبیات فارسی در کشور ما یک اهمیت راهبردی از بعد علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارد و به همین علت ظرفیت‌های بزرگی در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی در حوزه علم و فناوری برای وزارت علوم در نظر گرفته شده است.

او افزود: برای تحقق این اهداف در اسناد بالادستی طبیعی است که نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف نقش دارند، اما کلیدی‌ترین وظیفه بر عهده وزارت علوم است و به همین علت این نقش در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف وزارت علوم و به ویژه معاونت گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی بسیار حساس است.

میرباقری فرد تصریح کرد: یک ستاد اجرایی برای رصد اجرای این اسناد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و به طور طبیعی و قانونی باید همه نهاد‌های مسئول در باب گزارش فعالیت‌های خود آن را ارائه دهند؛ بنابراین وزارت علوم حساس‌ترین و کلیدی‌ترین نقش را با تحقق اهداف پیش بینی شده در اسناد بالادستی برعهده دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران بیان کرد: از آنجایی که اسنادبالادستی احکام کلی هستند، باید کوشش کنیم تا در چهارچوب مشخص شده اهداف خوبی را به نمایش بگذاریم، انتظار می‌رود که وزارت علوم به عنوان یک ستاد بزرگ در ساحت آموزش عالی کشور هر فعالیتی را که انجام می‌دهد به صورت هدفمند باشد. این موضوع در مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی ایران شناسی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.

میرباقری فرد گفت: برنامه راهبردی گسترش زبان و ادبیات فارسی ایران شناسی در حوزه زبان و ادبیات فارسی به طور خاص پیش بینی شده که ساختار آن برنامه در ابتدا دارای یک مقدمه است که در به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و جایگاه آن در کشور ما به عنوان یک مزیت بزرگ نسبی اشاره شده که می‌تواند دستاورد‌های بزرگ علمی، ادبی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را برای کشور ما به همراه داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران یادآوری کرد: امروزه در دانشگاه‌ها و مراکز بزرگ علمی کشور وقتی برنامه‌ای تدوین می‌شود مفصل نیست، در حالی که برنامه های تدوین شده باید پویا و چابک بوده و چشم انداز کیفی در آن ها مورد توجه قرار گیرد.

 




|
امتیاز مطلب : 153
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید